Bagaimana
jika saya katakan pada usia 18 tahun, anak-anak belia tidak perlu menyambung
pengajian ke peringkat Matrikulasi atau IPT, sebaliknya mereka sudah sedia
berada dalam industri dengan kepakaran dan kemahiran yang diperlukan negara?
Mustahil?
Tidak.
[1] Saya masih
ingat ketika darjah 6, saya telah diberikan satu borang. Salah satu bahagian
dalam borang berkenaan bertanyakan 3 cita-cita dan saya isikan 3 karier ini
iaitu polis, bomba dan tentera. Jika saya diberikan pendedahan tentang dunia
pekerjaan seawal usia 7 tahun, barangkali saya akan menggantikan 3 pilihan tadi
dengan jurutera, pengurusan perniagaan dan IT (Information Technology).
[2] Jika
selepas darjah 6, saya diberi pilihan untuk memilih bidang pengajian seperti di
IPT, sudah pasti saya akan fokus dengan pengajian perniagaan dan perakaunan sedari
usia 13 tahun. Selepas 5 tahun pengajian, saya sudah berusia 18 tahun dan sedia
menjadi usahawan atau bekerja di syarikat swasta.
[3] Sistem
pendidikan Malaysia perlukan satu revolusi yang praktikal. Jika langkah ini
berani diambil, Malaysia mungkin akan mencapai sasaran negara maju lebih awal daripada
tahun 2020.
[4] Kidzania adalah satu contoh platform ideal
sebagai permulaan mendedahkan anak-anak dengan maklumat dunia pekerjaan dan
karier masa hadapan. Dari situ sahaja kita mungkin boleh membantu anak-anak
menetapkan sasaran karier pilihan dan mula fokus untuk mencapai matlamat
tersebut.
[5] Ibubapa
terkongkong dengan sistem pendidikan sediada yang berorientasikan peperiksaan
dan akademik. Mereka hanya fokus kepada pencapaian ‘A’ dalam buku rekod sekolah
sebagai penanda aras prestasi anak-anak. Bagaimana pula dengan anak-anak yang memperoleh
‘C’ dan ke bawah? Adakah mereka tiada masa depan? Ibubapa perlu ubah perspektif
pendidikan di luar kebiasaan dan di luar sistem. Bagi anak-anak yang kurang
menyerlah dalam akademik, kenalpasti minat mereka dan kenalpasti kursus-kursus
yang dapat membantu menggilap bakat terpendam yang mereka minat.
[6] Seorang pelajar
saya tidak mampu ingat sifir ketika usia 12 tahun. Tahap Matematik sangat lemah
malah ‘kalah’ berbanding pelajar berusia 6 tahun. Tetapi saya kenalpasti
kelebihan dia yang lain. Dia amat mahir berbahasa Inggeris dan suka berkongsi cerita
tentang minatnya terhadap komputer grafik. Saya syorkan kepada ibubapa pelajar
ini agar daftarkan anak mereka ke dalam kursus-kursus komputer dan grafik
supaya minatnya boleh diasah awal dan mungkin menjadi pakar bidang komputer
ketika usia rakan-rakan lain baru menjejak kaki ke universiti.
[7] Satu
prinsip yang saya pegang, seseorang itu hanya akan menyerlah dan sangat komited
dengan perkara yang dia minat sahaja. Apabila dia fokus, banyak idea-idea hebat
akan terhasil!
[8] Allah
sentiasa adil kepada makhlukNya. Anda dikurniakan anak-anak yang berbakat
tetapi dalam bidang yang berbeza-beza. Sistem
pendidikan saat artikel ini ditulis masih berkiblatkan kepada satu aliran dan
peluang yang terhad kepada generasi muda. Beranikan diri keluar dari kepompong
itu.