Sunday, 5 April 2015

Lemah Kemahiran Mencongak Yang Kritikal

ProPintar | 09:05 |
Assalamualaikum wbt.

Selamat bercuti bersama anak-anak sempena musim cuti sekolah ini yang masih berbaki lebih kurang 4 minggu lagi sebelum sesi persekolah 2013 bermula Januari akan datang. Jadi, selain makan angin, apalagi program yang telah anda sediakan untuk anak-anak? Jangan lupa ya ibu dan ayah, walaupun sekolah berehat selama 2 bulan namun minda anak-anak tetap memerlukan pengisian dan kesinambungan momentum pembelajaran di sekolah yang perlu dilaksanakan di rumah. Alhamdulillah, ada ibubapa yang mengambil inisiatif menghantar anak-anak ke pusat tuisyen untuk mengelakkan anak-anak membuang masa begitu sahaja pada musim cuti ini. Langkah sebegini amat molek untuk anak-anak yang lemah dan tidak mempamerkan prestasi memuaskan dalam penggal persekolahan lalu.

Saya ingin berkongsi secara ringkas bagaimana ibubapa boleh membuat penilaian tahap penguasaan Matematik yang ada pada anak-anak. Jika penilaian yang dibuat adalah berdasarkan kepada peratusan angka markah yang dicapai atau pada nilai gred B dan ke bawah yang tercatat di dalam kad laporan prestasi sekolah, maka saya sarankan anda teliti lebih mendalam punca masalah sebenar anak-anak masih menghadapi masalah untuk menguasai subjek Matematik khususnya bagi anak-anak berusia sekitar 8 tahun dan ke atas. Ada kemungkinan kemahiran congak yang merupakan kemahiran paling asas dalam subjek Matematik masih lemah dan acapkali ibubapa atau guru terlepas pandang kerana lebih mengambil berat kemahiran anak-anak menyelesaikan soalan-soalan berbentuk penyelesaian masalah sahaja.

Panduannya, cuba beri satu soalan penyelesaian masalah dan minta anak anda selesaikan. Berikan masa untuk dia memikirkan langkah-langkah dan operasi yang perlu digunakan. Perkara yang saya mahu anda perhatikan ialah ketika dia membuat kira-kira, adakah kiraannya perlahan, teragak-agak, sering memadam kesilapan, menulis posisi nombor secara salah atau hasil congaknya salah. Jika ciri-ciri di atas ada pada anak anda, maka yakinlah bahawa anak anda memerlukan latihan intensif asas congak nombor yang dapat membantu memperbaiki kemahiran congak dengan lebih cepat dan tepat.

Terdapat 3 ciri yang diklasifikasikan sebagai lemah asas congak nombor:

Lemah konsep Matematik dan lambat mencongak
Anak-anak tidak mampu mencongak dengan tepat dan mengambil masa yang lama sebelum mendapat jawapan yang betul. Ada kemungkinan mereka juga tidak memahami konsep susunan nombor (number sequence) yang merupakan panduan melakukan operasi asas tambah dan tolak seperti +2 bermaksud nombor ke-2 selepas nombor yang ditambah atau -2 bermaksud nombor ke-2 sebelum nombor yang ditolak.

Faham konsep Matematik tetapi lambat mencongak
Anak-anak dalam kategori ini memerlukan latih tubi yang kerap dan perlukan pemantauan dari segi catatan masa untuk membantu mereka menguasai kemahiran congak pantas. Kekerapan latih tubi dan tempoh masa yang diperlukan bergantung kepada prestasi yang ditunjukkan sejauh mana mereka mampu mencapai atau sekurang-kurangnya menghampiri catatan masa yang ideal.

Cepat congak tetapi kerap salah
Anak-anak dalam kategori ini cenderung untuk bersikap cuai



Share this article
 
Hakcipta © 2015 ProPintar • Hakcipta Terpelihara.